Friday, 19 August 2011

DIAMBANG ليلة القدر

Bulan Ramadhan hampir tiba ke penghujungnya. Wahai  MUSLIMIN dan MUSLIMAT sekalian, rebutlah pahala di sepuluh malam yang terakhir ini.
Pernah di malam itu Al-Quran diturunkan dari Luh Mahfuz ke langit dunia, Baitul Izzah. Mukmin sejati semakin menggiatkan ibadah mereka khususnya di 10 malam terakhirnya, yakni pahala di salah satu dari malam-malam tersebut digandakan pahalanya sebanyak ibadah yang sama dikerjakan selama 1000 bulan!
Itulah malam LAILATUL QADR pada 10 malam tersebut,Rasulullah S.A.W mengasingkan dirinya dari isteri-isterinya, beriktikaf di dalam Masjid Nabawi, beribadah dan bermunajat kepada Allah S.W.T sambil diikuti oleh para Sahabat R.A.

Kaedah

1. Bersedia untuk merebutnya dari sekarang terutama disegi keyakinan, kesungguhan dan merancang kalender harian agar mengosongkan 10 malam-malam terakhir untuk tujuan itu semata-mata.
2. Memahami bahawa dimana jawatan, kedudukan dan kesibukan kita di dunia ini, tujuan utama manusia dijadikan ialah untuk beribadah kepada Allah S.W.T dengan penuh keikhlasan, bersedia untuk hari (Akhirat) yang tiada gunanya lagi harta dan anak-anak, melainkan orang yang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera.
3. Putuskan dari sekarang masjid mana yang akan kita gunakan untuk iktikaf, siang dan malam, samada sebahagian atau 24 jam sehari.
4. Dapatkan teman agar sama-sama dapat melakukan ibadah tersebut secara berjemaah.
5. Jika bekerja, kenalpasti hari-hari yang akan dimohon cuti agar dapat lebih hari untuk beriktikaf di masjid.
6. Jika seorang pelajar, cuba habiskan kerja-kerja rumah atau assignments dari sekarang agar tidak bertimbun pada 10 malam terakhir.
7. Bersedia untuk Aidil Fitri lebih awal agar tidak disibukkan dengan membeli belah, memasang langsir, membuat kuih-muih, menyiap atau menjahit pakaian Raya dan sebagainya.
8. Memahami bahawa asas perubahan ke arah kebaikan pada seseorang bahkan pada sesebuah umat ialah pembaikan jiwa yang ada di dalam diri masing-masing.

Semoga Allah mengurniakan ketaqwaan kepada kita setelah menjalani ibadah di bulan Ramadhan ini.Apabila berakhirnya Rmadhan nanti kita beroleh rahmah, keampunan dan selamat dari api neraka. Amin.

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Friday, 12 August 2011

MjLiS bKak pOsE RmAi2...

salam ramadhan. . .pejm clik clik pejm
pejam2 celik2 dah p0om 12 hari kita pose kan.alhamdulillah.
kejap jewp masa berlalu..huerm...tg0ok tittle tuhh!!
mjlis bukk pose rmai2 ..paham2 laa..so,dpndekkn crita
shbat kita pnya cdgn laa neih jap2,click neih https://www.facebook.com/profile.php?id=100001218707933 haaa..amacm,knalkah??
idea diaaa neih haaa..niat dy bgus 0ouh..
nak rpt2kn ukhwah pershbtan,yewlaa rmai yg berhjrah suda..
hehehe..bila??yg tuu xtau g...ha2..
batch0610 !!baca neih,sila inf0orm kpda yg berknnan
bila TARIKH . .MASA . .TMPT . .
TARIKH:................
MASA:..................
TEMPAT:................

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Sunday, 7 August 2011

massa keriangan

mari2,mari dekat2,bca+tg0ok post neih..
hahaha...sajaa jaa nk shared keriangan KAMI at sini
...best k0ot..hehehee..act, time kami p sana pnuh dgn liku2
berduri 0ouh...npa ehh??sapa yg j0oin nieh jewp yg thu..
hehehe..K.E.N.A.N.G.A.N. yg xbleh dlupkn..
yg xthan skali kami konv0oi nek MOTO jewp..
nak nek keta lesen xdak g..huahuahua..
time nieh dlam bln 7 mcm tuhh laaa,,hari???rahsia2..
KANT0OI arh satg..huhu..haa!!ats highway saja hbis RM20 hinggit..
huuuuhh!!!!mhal si0ot,apew bleh wat,redha jewp laa..haaa..satg k0org ttg0ok laa pic kami dkt sana..terbaikkk laaaa!!
bila da tg0ok tuhh,mlut jaga sama naaaa..
jgn d0ok kata shedap2 jaa..PAHAM2 laa ekh !!..

moto cedera daa..


aksi spontan dari haikal..hehe..


TQ byk2 laa n0oh..HA7


racer terbaikk!!


t0ok wan merempit??hehe


huuuuhh..mncbar si0ot!


pertndgan buang batu.HA4..


dari kiri,pikir arh sndri..he2


ketika di puncak..tggi d0oe..


mangsa d hdpan....best 0ouh!!


plig style!!huhu..mna amin??!


tuu dya,jejaka rebutn k0ot..HA9


0o0opsss..sensasi..hahaha..


al0og dgn gaya tersndri..semp0oi..


haaaaa..syempuutttt!!he2..


haaaaa...shemputt jgk.ha2


terbaikkkkk laaaaa!!!


~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Saturday, 6 August 2011

FrIeNdsHiPs 4eVeR !!

video



salam ramadhan semuaaa...lama bl0og neih mnyepikn diri..hehehe..
da mslah teknkal sdkit l0orh..papap0on,u all de best !! my friends,where are you now??aishh...speaking l0o pul0okh..haahhaa..uke..uke..mlas nak mrepek byak2,dah lee POSA neih..kih3..xpa2,just nk shared jaa vde0o ats tuhh,jmput tg0ok laaa..rndu semua !!!!hehehe

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

ReNuNGaN bErSamA...

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ........

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Saturday, 11 June 2011

with friends at SMKPP...

hyep2..0ops..assalamu'alaikum..hehe..yeahh..po kbor soma blogger,facebooker yg sdg ushar blog 5ScKaa neyh..hope2 u all sihat2 l0orh..insyaallah..waaaa..dah msuk bln 6 kn..sat jaa..tpi bgi pnghuni2 5ScKaa,mcm dah lama tgglkn laman SMKPP..rmai yg RINDU 0ouh..jap2,korg slesaikn neyh <+3=?? haaa..sapa tau jwapn tuu..huahuahua..mcm tuu laa kmi rndu+syg+tringt+mcm2 g arh at SMKPP tuhh..uke2..layan gmbo2 neyh...........previous time with us!! 






















~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Thursday, 2 June 2011

Kejayaan Bukan Datang Dengan Tiba-Tiba


Dari mimpi lahirlah impian. Semacam dari kata akar yang sama. Dua-duanya berkaitan dengan imaginasi. Hmm...bukankah imaginasi mampu menjadi realiti?
"If you have the power to dream it then you have the power to achieve it."
Kata-kata semangat dari Mr. X. Tak cukup lagi,
"What a mind can conceive and believe, it can achieve."
Kita merenung kembali kisah Ted Williams yang menyimpan seribu macam harapan untuk keluar dari belenggu kesusahan. Sekali nampak macam mustahil. Seorang yang hidupnya merempat di tepi jalan bertahun-tahun lamanya ingin mengubah kehidupan. Dan Ted berjaya.
Namun kejayaannya bukan datang dengan tiba-tiba. Ada usaha dan tawakkal disertakan bersama! Kita bagaimana?
Indahnya kehidupan seorang muslim bila kita mendengar ganjaran Syurga. Oh Allah, kurniakanlah kami Syurga Firdaus.
Imaginasinya sudah ada. Doa pun sudah ada. Cuma usahanya sahaja tidak seberapa.
Aku teringat suatu peristiwa. Waktu itu kami dijemput untuk ke kediaman rasmi Perdana Menteri.
"Eh kita nak pakai baju apa ni," tanya kawanku.
"Ntah..cuba ko tanya Zhaf," balasku.
Zhaf adalah orang yang menguruskan perjumpaan kami ini.
"Korang ada kemeja tak?" tanya Zhaf.
"Takde la pulak..kiteorang tak bawak," balasku sedikit kerisauan.
"Hmm...t-shirt tak sesuai. Orang besar-besar dalam majlis ni. Jap aku fikir," terang Zhaf.
Hmm..t-shirt nampaknya tidak sesuai untuk bersembang dengan orang kenamaan. Martabat tinggi agaknya.
Lalu bagaimanakah kesesuaian untuk bersama dengan orang yang hebat dalam Syurga? Pernah diambil kira?
Saidina Abu Bakar menginfakkan seluruh hartanya untuk Islam. Beliau adalah penghuni syurga.
Kita? 50 sen pun berkira. Boleh buat beli ais krim.
Itu belum cerita hendak datang solat berjemaah di masjid. Tidak cukup masa. Ada perjuangan lagi besar di luar sana!

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Saturday, 28 May 2011

SeLaMaT MaJu jAya KWaN2Ku !!!

salam semua..nmpaknya semua pnghuni2 teratak 5SCKAA SMKPP tlah berjya mlanjutkn plajran k pringkat sterusnya..ada yg melanjutkn pelajran ke USIM,UITM MERBOK,UNIKL,INSANIAH,FORM6IRSHAD,STAM..alhamdulillah,semua tlah berjya mmbawa haluan masing2..semoga berjya buat kwan2ku..satu ja pesanan,bila dah berjya JANGANLAH LUPA DIRI...

                                             

universiti sains islam malaysia

 
uitm merbok kedah
  
sek.men.keb.agama al-irshad
sekolah islam masriyah
UNIKL
       

~teratak 5ScKaa'10 in mind~

Sunday, 15 May 2011

Reunion GempaK ~

salam semua XD
hari ini
14 may 2011.
perjumpaan 5SCKAA.
miss korg sgt2.
kitaorg lepak dkt area bagan.
ta ramai join,tp alhamdullilah la.
at least but not last,
ada jgk yg sudi hadir.
thanx yea kwn2.actually reunion nie for
ZUHAILI n MUNSIF.
coz dorg dpt PLKN.
esk dftr.
congrats yea.
take care guys.
pegi sana hati2 aww !
jgn nakal2.
selamat beramah mesra dgn kwn2 baru..
t dapat kawan2 bru,jgn lupa kawan2 lama taw !
kalau lupa siap la~
boikot tros .
HAHA.
okey3.
tanak merapu banyak2.
hee..
Anyway, thanx to :
ASHRAF,ZHAFRI,AMIN,dan LAIN2  
sebab sudi plan for reunion nie keyh !
.
.
.
.
.









peace


chesse


letih bwa moto kod :)




waiting for food











food is serve.




(sebelum)



bismillah ..






(selepas)


bdk PLKN


moments :)














photoshoot


ngee


bestie forever :D
sempoi larh !

p/s : kepada ASHRAF,ZHAFRI dan AMIN serta lain2,
next time kita plan reunion time raya plak eh ?
kepada yang tidak hadir,
hope lepas nie korg dpt hadirkan diri taw .
tata 
:]


~teratak 5ScKaa'10 in mind~